Process
-
Jag började med en skiss av fågeln och skrev även ner lite information.
-
Näbben, som är en av tukanens mest framträdande drag, är gjord av självtorkande lera och målas efter med akrylfärg för att få fram de klara livfulla färgerna.
-
Jag bygger upp fågelns grund med ett skelett av ståltråd som också fästs ihop med benen/klorna som är gjorda av en tunn typ av ståltråd som är virad runt och modellerad för att få rätt form. Näbben sätts också på och blir en del av skelettet. Det bidrar till stabilitet och möjliggör en naturlig hållning.
-
Sedan används blompapper för att forma kroppen och skapa volym, för att allt ska sitta på plats så tejpar jag fast pappret med maskeringstejp.
-
Varje fjäder är individuellt klippta för hand ur färgade papper som även är målad med akryl för att ge en realistisk textur och en känsla av rörelse i fjäderdräkten.
-
Ögonen är gjorda av glas för att ge ett unikt djup. För extra detalj och autenticitet gör jag en ringmärkning av riktigt silver där det står stämplat vilket år den är gjord samt mina initialer. Det är en personlig touch som jag gillar att göra då det känns personligt och lite unikt. Slutligen monteras fågeln på en träbit som fungerar som en bas och fullbordar verket.
-
Processen är en kombination av noggrant hantverk och utforskande. Varje fågel jag skapar är ett slags experiment där jag testar nya material och metoder, och tukanen är inget undantag. Målet är inte bara att skapa en fågel, utan också att se min egen utveckling som formgivare genom att förfina tekniken och utforska nya sätt att uttrycka mig.
Även om verket inte bär på något specifikt budskap, är det en hyllning till kreativt och hantverk. Jag hoppas att betraktaren inte bara ser fågelns skönhet utan också inspireras av processen bakom den - hur olika material kan samspela för att skapa något unikt och levande.